Я. Паточка
Негативний платонізм
Попри всі глибокі відмінності, які відділяють філософські роздуми сьогодення від філософії XIX століття, існує ряд об'єднуючих ланок. До них належить уявлення про те, що метафізичний період філософії закінчився. Ми живемо наприкінці великого періоду чи, можливо, навіть після його закінчення. Повітря, як сказав великий сейсмограф катастроф, які після нього настали,— це повне тління. Але що загинуло, що назавжди відійшло, після чого залишається лише могила, яку насипає історія? Цього точно не знає ніхто, адже досі питання навіть не поставлено так як слід. Найрізноманітніші філософські школи і напрями застосовують одне проти одного докір метафізичності як смертоносну зброю. Звичайно, метафізичною вважається кожна філософема, яка переступає межі позитивної науки. Метафізика, згідно з цією формулою, це неясність, фальшива глибина, секуляризована теологія, віджила, застаріла музейна наука. Однак протиріччя починаються відразу ж із твердження: що є науковим? Чи можна разом з позитивістами тлумачити науку як сукупність описів чуттєво доступних реалій і засобів цього опису? Далі ми матимемо перед собою лише науку для praeterito, суттєво відносну і неповну, навіть якщо вона буде консолідуватись у "науку єдину". Або ж ми захочемо мати разом із марксистами науку активну, науку також і для futuro (майбутнього), з вимогами не лише до констатування, але й до осмислення життя, – науку з вимогою загальною. Тоді ця наука змушена буде вийти за межі констатування істин, муситиме сама витворювати істину. Безперечно, вона сама муситиме вийти за межі того, що лише дано, хоча і керуватиметься його інструкціями і не визнаватиме іншої дійсності, окрім чуттєвої. У кожному разі, ціле або випускається з уваги, або ж, навпаки, враховується, навіть коли б для цього утворення існувала повна об'єктивна гарантія. Однак чим іншим була традиційна метафізика, як не цією наукою про ціле? Її не визнають, з нею не рахуються багато так званих антиметафізичних напрямів, але як її заперечують?
Мабуть, було б доречно колись дослідити глибоко історично, але одночасно з філософської точки зору, чим власне є чи була метафізика і як вона відрізняється від філософії взагалі.