Volume 1 Issue 1 2015 EVROPSKÝ FILOZOFICKÝ A HISTORICKÝ DISKURZ
Переклад з латини О. Тимофєєв
Бернард Клервоський
ТРИ ПРИШЕСТЯ ГОСПОДА
1. <...> Ми знаємо, що є три пришестя Господа. Третє лежить між двома іншими. Воно невидимо, а два інших видні. У першому пришесті Він був помічений на землі, коли жив між людьми; Він сам свідчить, що вони і бачили й зненавиділи Його (Ів. 15:24). В останньому, проте, кожна людина побачить спасіння Бога нашого (Лк. 3:6), і будуть дивитись на Того, Кого прокололи (Ів. 19:37). Проміжне (середнє) пришестя є прихованим; у ньому тільки обрані зможуть побачити Господа всередині себе і будуть врятовані душі їх. У першому пришесті наш Господь прийшов у нашій плоті і слабкості; у середньому Він приходить у дусі і силі; у кінці ж ми побачимо Його у славі та величі. Бо за допомогою сили досягає Він слави: Господь сил, Він – Цар слави (Пс. 23:10). І також в іншому місці говорить пророк: щоб бачити силу Твою і славу Твою (Пс. 62:3). Середнє пришестя, так би мовити, шлях, що веде від першого до останнього. У першому пришесті Христос був нашою спокутою, в останньому Він появиться як наше життя, у цьому ж [приході] Він наш спокій і розрада.
2. У разі, якщо хтось буде думати, що те, що ми говоримо про це середнє пришестя, є суща вигадка, послухайте, що Сам Господь говорить: Хто любить Мене, той слово Моє берегтиме, і Отець Мій полюбить його, і ми прийдемо до нього (Ів. 14:23). Але що це означає: «якщо хто любить Мене, той берегтиме слово Моє»? Я прочитав в іншому місці: Той, хто боїться Господа, буде робити добро (Ек. 15:1): але, я вважаю, є щось більше у сказаному про тих, хто любить Бога, а саме, що вони будуть зберігати слово Боже. Але де ж йому слід зберігатися? Без сумніву, у серці, як говорить пророк: у серці своїм заховав Твоє слово, щоб мені не грішити проти Тебе (Пс. 118:11). Але як же йому зберегтися у серці? Чи достатньо лиш зберегти його в пам’яті? Проте Апостол говорить тим, хто таким чином зберігає його: знання ж надимає (1 Кор. 8:1). І крім того, те, що тримається в пам’яті, легко піддається забуттю. Так що зберігайте слово Боже як кращу їжу для тіла вашого. Бо Слово, само по собі, є Хліб Життя, їжа розуму. Земний хліб, доки він знаходиться у хлібниці, може бути викрадений злодієм, обгризений мишкою, зачерствіти від часу. Але коли ви з’їли його, чи потрібно боятися їх? Таким чином зберігайте і Слово Боже: Блаженні ті, хто слухає Слово Боже і його береже (Лк. 11:28). Нехай це ввійде у вашу сутність, заволодіє вашими бажаннями і всім вашим способом життя. Споживайте благо, і нехай насолоджується ваша душа. Не забувайте про хліб ваш [насущний], не вичерпалося щоб серце; та нехай душа ваша сповниться.
3. Якщо так, зберігайте ви слово Боже, не сумнівайтесь, що і воно збереже вас. Бо Син прийде до вас з Отцем, прийде великий Пророк, який відновить Єрусалим, прийде той, хто зробить всі речі новими. Це пришестя виконає те, про що сказано: Як носили ми образ земного, так і образ небесного будемо носити (1 Кор. 15:49). І так само, як гріх Адама поширився на весь людський рід та охопив його повністю, так буде володіти нами і Христос, який створив і спокутував нас всіх, який прославить і врятує весь світ у велику Суботу. Як і колись існує в нас ветха людина, і лукавий присутній в нас, так, що діє нашими руками, каже нашими устами, відчуває нашим серцем. У наших руках дволикість – гріх і ганьба; теж і в наших устах – гординя і заздрість. І в серці нашому те саме – бажання плоті та тимчасової слави. Але тепер, якщо ми станемо новим творінням у Христі, старе піде та замість гріха й ганьби знайдемо ми невинність і чистоту. У наших устах, замість гордині, знайдемо ми смиренну сповідь, повчання замість пихатості, і зухвалі слова не вийдуть з вуст наших. У серці, всупереч бажанням плоті, знайдемо ми любов; смиренність замість тимчасової слави. Дивиться, у цих трьох пришестях отримають Слово Боже у Христі ті обрані, яким сказано: Поклади мене, як печатку на серце своє, як перстень на руку твою (Пісн. 8:6); та в іншому місці: Близько тебе слово, в устах твоїх і в серці твоїм (Рим. 10:8).